מאמרים

ליווי קבוצות רצים​

למטיילים ורצים בשבילי הארץ אנחנו מציעים: העברת ציוד, ארוחות בשטח, מדורה ומחצלות, אוהלים, תאורה, מקלחת חמה בשטח ועוד.​

ארגון טיולים – מדוע נדרשת עזרה חיצונית?​

ארגון טיולים היא משימה הדורשת הבנה מעמיקה ומקצועיות רבה. ארגון טיולים חייב להתבצע על פי סטנדרטים מסוימים, סטנדרטים שלעתים יכולים להיות רק לגורם חיצוני.אם אתם נוסעים לטיול בטבע עם הרבה אנשים ובמסלולים קשים אתם תהיו חייבים שמי שיארגן לכם את הטיול יהיה מומחה ברמה הגבוהה ביותר שיש אחרת הטיול שלכם לא יהיה מוצלח. לוגיסטיקה לטיולים – במה זה כרוך?לוגיסטיקה לטיולים חייבת להתבצע על פי כללים ברורים מראש. לוגיסטיקה לטיולים אשר לא תתבצע כהלכה יכולה להרוס את הטיול ולגרום לבעיות רבות.כאשר אנחנו עוסקים בלוגיסטיקה אנחנו חייבים לזכור כי הדבר כולל המון מדאגה למים ואוכל ועד דאגה למקום השינה שבו האנשים המטיילים בטיול ישנו. בגלל זה לוגיסטיקה היא כי חשובה. ארגון טיולים – מדוע לבחור בדרכי הטבע? כדאי לעשות עם בדרכי הטבע, החברה המובילה להפקות טיולים. בדרכי הטבע היא החברה אשר תעזור לכם במידה הגדולה ביותר ותבטיח כי הטיול שלכם יהיה המוצלח ביותר.בדרכי הטבע תעשה הכול בכדי שאתם תיהנו מטיול מיוחד שלא היה לכם כדוגמתו ואנו כאן בשבילכם ובשביל הטיול שלכם. תנו לנו לעזור לכם וליהנות מטיול ייחודי שאין עוד כדוגמתו. לוגיסטיקה לטיולים – המומחיות של בדרכי הטבעלוגיסטיקה לטיולים זו מומחיות שבדרכי הטבע רכשה לאורך השנים. לוגיסטיקה לטיולים כדאי לעשות רק עם בדרכי הטבע וזאת עקב המומחיות הרבה שבדרכי הטבע רכשה לאורך השנים.בדרכי הטבע היא החברה המובילה ללוגיסטיקה והיא תוכל לסייע לכם בכל בעיה שיש לכם ובכל שאלה שאתם נתקלים בה וכך להבטיח כי הטיול שלכם יהיה ברמה הגבוהה ביותר שיש ללא פשרות ועכבות.

שביל ישראל ב-21 יום​

(או: איך לתמוך בחבורת רצים אמיצים בשביל ישראל)הרעיון של פרויקט 1009 (כאורך שביל ישראל בתכנון המוקדם) עלה לפני יותר משנה. מבחינת הרצים, התכנון, ההכנות, האימונים, צריכים להיות מדויקים ועם ירידה לפרטים הכי קטנים.ברגע שהקבוצה יצרה איתי קשר, אני חושב הברק היה ניכר עלי בעיניים. "אני לא מסכים שמישהו אחר יעשה לכם את הליווי הלוגיסטי" אמרתי להם. "זה הדבר שאני יודע לעשות הכי טוב ובאהבה גדולה"."ואתה תוכל להעדר מהבית תקופה כזאת ארוכה?", נשאלתי. "25 שנה בצבא היו ההכנה שלי, וזה יהיה הטיול שאחרי הצבא", עניתי.החיבור עם הקבוצה היה כמו דייט. הרבה חששות משני הצדדים הובילו אותנו לקיום סימולציה בת יומיים, בהם ראינו שהחיבור זורם היטב.עוד כמה מפגשים, עוד כמה תיאומים, הגדרת נקודות הלינה והמפגשים היומיים (שבעצם היוו רק שלד למה שהיה בפועל בגלל אילוצי חום, עייפות, מזג אוויר, פציעות ועוד) ונראה שהתכנון הולך לכיוון הנכון.רגע, מה עם נקודות חידוש האספקה, מים, מזון? מה עם התזונה של הרצים? מה הם אוכלים בריצה מטורפת כזאת? מה אם כל מה שהכרתי בשטח, וידעתי שהרכב שלי עובר, פתאום יתגלה לי כלא עביר לנגרר? מה עם התזמון של הנסיעה שלי בשטח?אולי לא אספיק להגיע עם הנגרר לכל נקודות המפגש? מה יקרה אם תקרה לי תקלה ברכב? כל השאלות האלה מופנות רק אלי, כחלק מההכנה שלי למסע, ומבלי לשתף יותר מדי את הרצים כדי לא להעלות את מפלס הדאגה שלהם.יצאתי מתוך נקודת הנחה שהדרום הוא יותר בעייתי בגלל מיעוט מקומות ההצטיידות במזון ומים, בגלל הנסיעות הרבות בשטח, שטחים לא עבירים וכו'. מיני מסע מקדים בדרום היה בלתי נמנע.נסיעה בת יומיים, שבהם אני עובר את הנקודות הבעייתיות, מודד זמנים של כניסה ויציאה מהשטח, בודק חנויות, צרכניות (רצחניות בשפת המקומיים), לוקח מספרי טלפון של אנשי קשר, סוגר מקומות לינה, בודק שבילים עבירים, בודק אופציות של אחסון הנגרר ביום, בודק נקודות של הידרנטים (אותם נקודות של כיבוי אש בהם אפשר למלא מים). התפריט במסעמבחינת התזונה, הקבוצה לוותה ע"י דיאטן שהגדיר איזה אוכל הם צריכים לאכול כדי לקבל את כל מה שהגוף צריך במשטר עבודה כזה. קיבלתי תפריט מאוד מוגדר, ובנוסף גם מתכונים לכל הארוחות.נשמע גדול? רגע, לא ציינתי שיש רץ אחד צמחוני, אחד  ושלושה עם תזונה בשרית רגילה. חוץ מאחד שלא אוכל דגים. לא מסובך…עכשיו כשיש את המסע המקדים, תכנון של נקודות המפגש, נקודות חידוש האספקה, נשאר רק להעלות הכל על המפה, כמסלול אחד כולל, עם כל האופציות שנבחנו, וכך מסלול ניווט אחד שיושב מול העיניים שלי, בתוכנת נוויגייט, ילווה את הנסיעה שלי בפועל. כמה שיפצורים קטניםהיו מסקנות גם מהסימולציה. ומסקנות צריך ליישם. חמישה רצים שמגיעים עייפים ומיוזעים לנקודות המפגש/לינה, צריכים לקבל הכל ומיד: מים, אוכל, אוהלים, מחצלות, מקלחת חמה, גישה לתיקים. חמישה מול אחד.ולכן הכל צריך להיות נגיש, קל לתפעול, מהיר. זה הוליד רשימה של "שיפצורים" לרכב ולנגרר שהם בערך: גגון לטנדר, מיכל מים נירוסטה 200 ליטר, משאבה, מקלחון מתקפל ומהיר, תאורה פנימית לנגרר, פאוצ'ים לגישה מהירה על הדלת של הנגרר, מחמם מים על גז למקלחות, עמדת טעינה ל-6 מכשירים, שקעי 220 וולט גם בנגרר, חבל כביסה ייעודי לכל מקום בשטח, ארון למזון מואר, תאורה מהירה לשולחן אוכל, פרוז'קטורים עם אופציה של חיישני תנועה לבטחון בלילה, תאורה ליד המקלחת, חשמל חכם בנגרר, מצבר נוסף לשימוש שוטף בנגרר עם טעינה מהרכב, צמיגים מחוזקים לשטח. ולבקשת הרצים, ווי תליה לתיקי ריצה בצידי הרכב.בימים שלפני המסע, צוות הרצים החליט לצרף אלי עוד עוזר כדי להקל על העומס והקושי בעיקר בדרום, עד ערד. יגאל, חבר עוד מהשירות הצבאי, הסכים ללא היסוס ולבסוף נשאר עד סוף המסע. בזכותו, העבודה זרמה בצורה חלקה מאוד. יגאל ידע לאזן אותי, להקל על הדאגות שצצו תוך כדי המסע, ולהיות חבר אמיתי במסע. יצאנו לדרךנסיעה מנהלתית לאילת. ימים של תחילת האביב עם עומסי חום של שיא הקיץ. החששות ניכרים, אבל מנסים להיות אופטימיים. המורל גבוה. מוסיפים עוד נקודות מפגש ביום.ההפסקות הן לא רק למילוי מים, אלא לחידוש כוחות, מנוחה מתחת לגזיבו/ציליה או עץ בשטח. נקודת מפגש שנוספה בבאר מתק מביאה אותנו לעיקוף עצום בגלל שטחי אש שלא מאפשרים כניסה בימי חול.בנוסף, זה מביא אותנו להתלבטות #1 : חציית ואדי עם ירידה ועליה תלולות מאוד, "בקצה מעטפת הביצועים של הטנדר והנגרר".הדילמה נעלמת כאשר שומעים שהרצים מתקרבים לנקודת המפגש. נועלים נעילת דיפרנציאל קדמית ואחורית כדי למנוע "פרפורים" בעליה ו למרות הסלעים והבורות שאחרים חפרו.הדרך צפונה נמשכת, כאשר נקודות ההצטיידות במזון מעטות ודורשות נסיעות ארוכות. אחרי הלילה בצופר, השביל פונה מערבה, לכן מחליטים על פיצול בין הרכבים המלווים. הרכב של יגאל לוקח את הנגרר בדרך עוקפת למצפה רמון (נסיעה בכביש של יותר מ-100ק"מ), ואני נכנס לשטח כדי לפגוש את הרצים בנחל צבירה.התלבטות #2: מתחיל טפטוף והתחזית מודיעה על שטפונות בזק אפשריים בנחלי הדרום. הרצים כבר בשטח. עם כמות מים מוגבלת ובלי אוכל. מחליט להכנס לשטח כאשר העיניים שלי כמו של טייס של מטוס קל: כל הזמן בחיפוש מקום גבוה כדי "לנחות" במידה ואשמע את השטפון מגיע מולי בנחל נקרות או צבירה. מזג האוויר מתבהר והכל עובר בהצלחה כולל עוד כמה מפגשים עד חניון גוונים. חברים בדרךעולם הג'יפאים הוא עולם של חברים שכל אחד מכיר את השני וכל אחד שומע על המסעות של האחר. עמוס אבירם, רוני יהלומי, ערן ברגר, תומר מורבסקי, גיא סרוסי, הם רק חלק מהחברים שפגשתי בדרך.המפגש הכי יפה היה עם מורן חורש, שהיה בטיול סופשבוע במדבר. המפגש הראשון היה מקרי ומשמח, במפגש השני למחרת, הבנו שצריך לטייל ביחד. בדרך למפגש עם הרצים בחניון גוונים, הובלתי את קבוצת הג'יפאים הנפלאים של מורן בנחל נקרות, עד היציאה ממדרגת נקרות. שיטפונות הם לא רק בחדשותהמסע המשיך צפונה, עם יום מנוחה במצפה רמון. הלילה הבא צריך להיות בחניון גבי חווה. מכיוון שנחל חווה לא נגיש ממערב (שטחי אש) באמצע השבוע, זה אילץ אותנו לנסוע לאורך שביל ישראל, מדרום, בשטח יחסית קשה.הדרך הייתה קשה, אך הקושי האמיתי היה ההתמודדות עם הרוחות בלילה שלא פסקו עד השעות הקטנות של הבוקר. הרוחות היו רק ההתחלה לתחזית לימים הקרובים שצפתה גשמים ושיטפונות. יצאנו מנחל חווה ודרך שדה בוקר המשכנו לכיוון חניון נחל מדור. הדרך יחסית נוחה. בחניון, תוך כדי התארגנות, התחיל טפטוף.התלבטות #3: להמשיך עם ההכנות כדי שהכל יהיה מוכן ברגע שהרצים יגיעו, או להתקפל ולחכות להם כדי להוציאם מהשטח. מחליטים להקים את המחנה ולהתחיל בבישולים. צירוף מקרים אכזר מפגיש אותנו עם הרצים וגשם שלא פוסק. תחת הגשם הזה, מחליטים לקפל את המחנה, לאכול את המרק העשיר שהיה כבר מוכן ולצאת בשיא המהירות מהשטח.בדרך הבנו שהשיטפון הוא עניין של דקות ספורות. השטח נראה כמו צלופן אינסופי, כאשר כמה סנטימטרים של מים עומדים על הקרקע, לא שוקעים, וממתינים להתלכד לכדי שיטפון אכזר.שינוי קטן בסדר הריצה מביא אותנו לקטע יותר צפוני, ולאחריו חזרה להשלמת החלק הדרומי. נגמר פרק הגשם במסע.יום המנוחה בכפר אוריה מגלה לנו חבל ארץ יפיפה שמבחינתי היה נסתר. מבחינת הרצים, העומס של הריצה נותן את אותותיו. ברך כואבת שדורשת קרח להרגעה, גידים דלקתיים שמקשים על הריצה, ועד התמוטטות שדורשת פינוי לבי"ח. חזרה לארץמהלילה בקיבוץ צובה, נראה שכאילו חזרנו לארץ, לנופים הירוקים, לציוויליזציה. הזמן פתאום עובר במהירות רבה. דוהרים לקראת יום המנוחה הבא שהוא הכי חשוב: חג הפסח שנחגוג אצל אחד הרצים בזכרון יעקב עם המשפחות. זריקת מרץ לכולנו.המפגש עם המשפחות, חידוש הכוחות, הכניסו את כולנו לאווירת "סוף קורס". מריחים את הסוף. מתחילים להתרגש ולקלוט את גודל האירוע. סופרים את הימים אבל חוששים לספור בקול רם. יותר ויותר רצים וחברים באים כדי להצטרף לריצה או רק לפנק.הסיום בבית אוסישקין בקיבוץ דן לווה בהרבה אופוריה. הרצים עדיין לא מעכלים את גודל ההישג. ואני? הישג אדיר! 24 ימים בשטח(כולל ימי מנוחה לרצים), מלווה קבוצת רצים ביחד עם חברי יגאל, ואחריות ענננקית מוטלת על כתפי. אסור לי לאכזב. לא במפגשים, לא באוכל, לא בתנאים. אסור שהמורל ירד בגללי. להיפך. אם התנאים תומכים, הם יצליחו. והצליחו בגדול!!את השורות האלה כותב ארז גנסקו, בעלי "בדרכי הטבע", שהצליח להגיע לשיא נוסף במתן ליווי לוגיסטי לאורך שביל ישראל לקבוצה נפלאה של 5 רצים נחושים לעבור את האתגר הזה.​

טיולי שטח בארץ – הנאה שלא נגמרת​

טיולי שטח בארץ הם אחת ההנאות הגדולות ביותר שאפשר לחוות. טיולי שטח בארץ יכולים להוות חוויה עצומה לילדים, משפחות או סתם זוגות שרוצים לצאת ולטייל את הארץ. ארץ ישראל היא פנינת טבע אמיתית וההנאה מטיולים בה היא עצומה ומיוחדת וכזאת שלא נקבל בשום בילוי אחר. טיולי שטח בארץ – הקפידו על הוראות הבטיחותטיולי שטח בארץ חייבים להיעשות בהתאם להוראות הבטיחות. טיולי שטח בארץ שלא יקפידו על הוראות הבטיחות שלהם יקלעו לבעיה קשה ויסתכנו בפציעות.עליכם לתכנן את הטיול מההתחלה ועד הסוף ולבוא מוכנים לכל תרחיש. רק כך טיול השטח יהיה איכותי ורק כך אתם תוכלו להיות בטוחים כי אתם מבלים בטיול הכיפי ביותר שיש. טיולי שטח בארץ – מה כל כך מיוחד בדרכי הטבע?כדאי לעשות רק עם בדרכי הטבע. בדרכי הטבע תבטיח כי טיולי שטח בארץ שלכם יהיו ברמה הגבוהה ביותר שיש. בין אם אתם טיילים מנוסים ובין אם אתם טיילים חדשים אתם תיהנו מטיול איכותי ומחוויה בלתי נשכחת וזאת תודות לחברה המובילה בשוק הישראלי בטיולי שטח – בדרכי הטבע. טיולי שטח בארץ – על מה אנחנו מקפידים בדרכי הטבע?טיולי שטח בארץ חייבים להתבצע ברמה מסוימת ותוך הקפדה על כל הכללים וזה בדיוק מה שאנחנו מקפידים עליו בדרכי הטבע. טיולי שטח בארץ של בדרכי הטבע נעשים תוך הקפדה על על כול הכללים.בנוסף, אנחנו מאמינים כי מהטיול צריך ליהנות ועל כן אנחנו משקיעים כל כך הרבה בטיולים שלנו ומדוע אנחנו עושים הכול בכדי שהטיול שלכם יהיה חגיגה בלתי פוסקת. בואו אל בדרכי הטבע ותיהנו מטיול שלא חוויתם כמותו עדיין.

מירוץ שליחים "הר לעמק"​

בדרכי הטבע נותנת שירותים של ליווי לוגיסטי לרצים במירוץ.השירותים נועדו להקל על הארגון של הצד המנהלי מבחינת הרצים, ובכך לפנות את עיקר המשאבים שלהם לריצה בלבד.השירותים הם מגוונים, מותאמים לצרכים הכלליים של הרצים, אך אנחנו פתוחים לבקשות לסיוע מכל הסוגים.השירותים מחולקים לכמה סעיפים עיקריים, וכל רץ (או קבוצה) יכול לבחור באיזה שירות להסתייע כדי להפוך את חווית הריצה ליותר נוחה: הקפצת הרצים למקטעים השונים.הובלת הציוד האישי כך שיהיה זמין לאורך המסלול.פריסה של ארוחות קלות בנקודות שונות.שתייה קרה/חמה לאורך המסלול.פריסת אוהלים אישיים בנקודות קבועות מראש.מקלחת חמה בשטח בנקודות קבועות מראש.פינות מנוחה על מחצלות/מזרונים.סיוע מכל סוג בתיאום מראש.​

מטאורים – "כוכבים נופלים"​

האירוע החשוב ביותר שייראה בחודש אוגוסט בשמיים הוא מטר המטאורים – פרסאידים, שייראה השנה בלילה שבין 12 ל- 13 בחודש, בין יום שישי לשבת.   מתי ואיך לצפות במטר?את המטר רצוי לראות במקומות חשוכים, הרחק ממקומות יישוב. ממקומות יישוב ייראו מטאורים בודדים וככל שנרחיק ממקום יישוב סיכויינו לראות מטאורים רבים יותר ילכו ויגדלו באופן משמעותי.שיאו של המטר השנה יתרחש לקראת בוקר יום שבת, ולכן הזמן הטוב ביותר הוא לאחר חצות. נקודת הרדיאנט זורחת בסביבות חצות בכיוון צפון מזרח. אפשר לשכב על הגב ולהביט לכיוון זה.בשיאו של המטר צפויים כמה עשרות מטאורים בשעה (במקומות רבים נתקלים במושג קז"ש ולפיו הקצב הוא למעלה ממאה מטאורים בשעה בשיא המטר. הקצב של הקז"ש(הסבר המושג בהמשך) תיאורטי והוא מנבא מה היה מספר המטאורים בשעה לו נקודת הרדיאנט היתה מצויה בדיוק בזניט). כיוון שמטאורים חוצים את פני השמים במהירות ונצפים על פני שטח רחב, הכלי הטוב ביותר להביט בהם הוא זוג עיניים. משקפת או טלסקופ ממש לא יועילו במקרה זה. מטאוריםתופעת הכוכבים הנופלים מוכרת לרובנו: אין לילה שלא נראה בו כוכב-נופל. ישנם כאלה המבקשים משאלה. האופטימיים שבהם אף מאמינים שהיא תתגשם. בלילה חשוך, נטול ירח, ניתן לראות כעשרה כוכבים נופלים בשעה. מהם, אם כך,  אותם כוכבים נופלים?למרבית הפלא, מרבית  הכוכבים הנופלים  אינם אלא גרגירי אבק, שמשקלם אינו עולה על גרם אחד בלבד, הנלכדים על ידי כדור הארץ. גרגירי האבק נעים בחלל במהירות המגיעה לעשרות ק"מ בשנייה, ועם כניסתם לאטמוספירה הם מתלהטים ונשרפים כליל.התלהטות גרגר האבק באטמוספירה, היא הנראית ככוכב נופל.  השובל הזוהר, הנשרך מאחורי הכוכב הנופל,  הוא שובל של גז,  שיונן כתוצאה מהחום הרב שנוצר לאורך מסלול כניסתו של  גרגר האבק. כשאנו מדברים על מטאורים, יש לדעת כי מדובר בכמה מצבים שונים של אותה תופעה:(meteor) – זהו שמה של התופעה, שאנו רואים בשמים כתוצאה מהתלהטות גוף הנכנס לאטמוספירה .(meteroid) – גוש סלע  הנע  בחלל, בטרם נלכד על ידי כדור הארץ והפך למטאור.(meteorite) – מטאוריד  ששרד  בחום הרב שנגרם בעת כניסתו לאטמוספירה, והגיע אל פני הקרקע.(fireball) – מטאור זוהר מאוד. כדור-אש נוצר כאשר משקלו של המטאוריד גדול יותר ממספר גרמים.(bolide) – כדור-אש שגם משמיע קולות נפץ. הבוליד נוצר כאשר משקל המטאוריד גדול דיו. זוהרם של בולידים עשוי לעלות על אורו של הירח המלא ולעתים, כאשר המטאוריד מסיבי מאוד, עוצמת אורם עשויה להשתוות לזו של השמש.  כל שנה נראים כ- 5000 בולידים. מקור המטאוריםמסה  של מטאוריד נעה בין מיליונית הגרם ועד כמה עשרות טונות, אך מרביתם אינם שוקלים יותר מאלפית הגרם. מטאורידים, שמסתם קטנה ממליונית הגרם, מכונים: מיקרומטאורידים.מרבית המטאורידים, שמסתם קטנה ממאה ק"ג, יישרפו כליל באטמוספירה. אלה שמסתם מעל מאה ק"ג, עשויים לשרוד את הלהט הגדול שגורמת כניסתם לאטמוספירה וליפול על כדור הארץ.כמובן, שמה שנותר מהם, קטן בהרבה מהמסה ההתחלתית שלהם. מדי שנה, מתווספים לכדור הארץ  220,000 טונות של מסה, שמקורה במטאוריטים. ממה נוצרו המטאוריטים?שברים של אסטרואידים ואבק בינפלנטרי. אלה מהווים את המקור העיקרי למטאורידים המשייטים להם בחלל.שאריות של אבק שנוצר בעת המעבר של שביטים סמוך לשמש. אבק זה ממשיך לנוע סביב השמש במסלול של כוכב השביט, אך חלקו מתפזר  בחלל הבינפלנטרי.שברים שנוצרו כתוצאה מפגיעת מטאוריטים בירח או במאדים. שברים מעין אלה עשויים 'לטייל' בחלל מיליוני שנים, עד שיילכדו על ידי כוח הכבידה של כדור הארץ. דוגמה טובה למטאוריט כזה הוא  (ALH84001), שנמצא באנטרקטיקה בשנת 1984 שמקורו  במאדים. המטאוריט הגדול ביותר שנמצא, מטאוריט (Hoba), נתגלה בנמיביה בשנת 1920. המטאוריט, שמידותיו  2.7×2.7×1.0 מטר, שוקל 60 טון, והוא עשוי מברזל. המטאוריט המסיבי ביותר, העשוי מאבן, נתגלה בקנזס, ומשקלו טון אחד 'בלבד'.כל המטאורים, שמקורם  באסטרואידים או באבק שמקורו בזנב שביט, שהתפזר בחלל הבינפלנטרי, מכונים: (sporadic meteor).  אולם, ישנם לילות בשנה, בהם מספר המטאורים  גבוה יחסית לשאר הלילות. כמו כן, בלילות כאלה,  המטאורים נראים כמו יוצאים מנקודה אחת. הלילות שעשירים במטאורים נשנים מדי שנה באותם תאריכים. חזיונות אלה, של מטאורים הנראים כיוצאים מנקודה אחת, הנשנים מדי שנה, מכונים :  (meteor shower). מטר מטאוריםהמקור למטר המטאורים הוא אבק שנוצר על ידי שביט  (ובמקרים  נדירים – על ידי אסטרואיד),  במעברו סביב השמש. האבק  ממשיך לנוע במסלול השביט סביב השמש, וכשמסלולו של כדור הארץ חוצה את מסלולו של  שביט כזה, הוא עובר באזור שעשיר באבק.בתאריך, או בתאריכים, שבהם כדור הארץ חוצה את מסלול השביט, נראה מטר מטאורים. בלילות בהם יש מטרות מטאורים עשירים, כגון  (Perseids), ששיאו חל סביב 12 באוגוסט מדי שנה,  מספר המטאורים עשוי להגיע לכמה עשרות, עד כמה מאות בשעה. ישנם מטרות מטאורים שהשיא שלהם מחזורי. דוגמה טובה הוא (Leonids), החל ב-  17 בנובמבר מדי שנה.מדי 33 שנים, נצפה שיא חזק מאוד של המטר, עד כמה עשרות אלפי מטאורים בשעה ! ברם, השיא של מטר הליאונידים, נמשך מחצית השעה בלבד, והוא נראה רק מאזור קטן על פני כדור הארץ, כאשר השיא נצפה מישראל וירדן בשנת 2000 בקצב של אלפי מטאורים בשעה. כמה מושגים הקשורים במטר מטאורים:רדיאנטהרדיאנט  (radiant)  היא נקודה דמיונית בחלל,  שנראית כנקודת המוצא של מטר המטאורים. נשאלת השאלה, מדוע נראים המטאורים כיוצאים מנקודה אחת?כדור הארץ  נע בחלל, לכיוון האזור שבו מצויים חלקיקי האבק היוצרים את מטר המטאורים.  החלקיקים נלכדים על ידי כדור הארץ,  ונעים לקראתו בקווים מקבילים.כיוון שכל החלקיקים מגיעים מאותו כיוון בחלל, הם נראים כיוצאים מנקודה אחת, בגלל תופעת הפרספקטיבה, ממש כשם שפסי הרכבת ועמודי החשמל המקבילים, באיור  3-7, נראים כיוצאים מנקודה אחת.  במטרות 'רחבים',  שנמשכים מספר ימים, נקודת הרדיאנט נעה על פני כיפת השמים מדי לילה, עקב שינוי הכיוון של תנועת כדור הארץ יחסית לחגורת האבק, הנובעת מצורת מסלולו של כדור הארץ.כל מטר מטאורים נקרא על שם קבוצת הכוכבים, בה מצויה נקודת הרדיאנט בשיא המטר.קז"ש – קצב זניטי לשעההקז"ש ((ZHR – zenithal hourly rate) הוא מושג המבטא את מספר המטאורים בשעה, שהיו נצפים בשעת השיא של המטר, לו נקודת הרדיאנט היתה בזניט. ככל שנקודת הרדיאנט מרוחקת מהזניט בעת שיא המטר, ייראו פחות מטאורים מאשר הקז"ש הצפוי. הקז"ש המרבי ייראה תמיד לאחר חצות, כיוון שאז הצופה מצוי על חלק כדור הארץ הפונה לכיוון   אזור האבק  .ישנם מטרות מטאורים שנמשכים מספר שבועות וישנם כאלה שאורכים מספר ימים.  שיא המטר חל ביום ובשעה, בהם כדור הארץ מצוי במרכזו של אזור האבק.  הואיל ושעת השיא של המטר היא בזמן עולמי, האזור בו ייראה הקז"ש הגדול ביותר בשיא המטר יהיה האזור בו שעת השיא תהיה לאחר חצות ולפנות בוקר.

תן למנוע לבשל בשבילך​

יוצאים לטיול עמוס בשטח? רוצים ארוחה חמה ומוצלחת שכולם ידברו עליה אחרי הטיול?כשנוסעים לטיול ארוך, וחום של המנוע מחליף את החום של התנור, לא נשאר אלא לנצל אותו לבישול ארוחה טעימה ומיוחדת.מכיוון שהרבה מאכלים דורשים חום גבוה, הדבר הכי מוצלח לבישול בחום של המנוע, אלה הדגים.אז ככה: לוקחים דגי מושט (אמנון) או דג אחר שאוהבים. בדרך כלל עד ארבעה כדי שיהיה להם מקום באיזור החם של המנוע.פורסים נייר כסף בגודל שיכול להקיף את הדג 3 פעמים ומניחים עליו את הדג.מזליפים שמן זית מכל הכיוונים כדי שהדג יהיה משומן היטב, גם מפנים. חותכים שתי שיני שום לפרוסות ומפזרים אותן על הדג ובתוכו. שתיים-שלוש פרוסות לימון יוסיפו המון. מפזרים בנדיבות מלח גס, פלפל גס ואורגנו.סוגרים את הכל בנייר כסף ואפשר להוסיף עוד עטיפה של נייר אלומיניום כדי למנוע נזילות על המנוע.קושרים את הדגים העטופים ביניהם עם חוט ברזל כדי שלא יפלו מהחלק העליון של המנוע. אסור לקשור לחלק נייח שמסביב למנוע(למרכב למשל), כל עוד הדגים מונחים על המנוע. המנוע רועד וזז בנסיעה והדגים יזוזו בהתאם. אנחנו לא רוצים שהם יהיו קשורים למרכב או לחלק שלא זז כי אז הכל יתפרק ויקרע.​

Mountain to Valley race​

Natural Ways escorts international Mountain to Valley participants and any accompanying persons throughout their entire stay in Israel, from the moment you land until it's time for your flight back home. Natural Ways will custom build the perfect package for an enjoyable and hassle-free experience throughout your entire stay in Israel, or alternatively, you may pick and choose individual services you require to ensure your visit in Israel is perfect in every way. Our services includeAirport pick up.Pre-race accomodations in a kibbutz in northern Israel.Excursions in the Galilee, Tiberius, Nazareth and other sites of interest in the region (as time permits).Transportation to the relay race starting line and from each exchange station to the next.Transportation of personal belongings during the entire race, ensuring their availability at all times. Light meels between the race segments.Hot/cold beverages throughout the entire race.Personal tents for resting between race segments.Hot field shower.Resting areas at exchange stations.Transportation back to your accomodations at the end of the race.Transportation to the airport for your return flight.Any other assistance required or desired. We recomend that you contact us as soon as posible, so that we may begin to put togheter the perfect package to suit your individual needs. For more details, please contact usErez GanescuTel: +972-52-2826217email: naturalways42@gmail.com​

...
...
בדרכי הטבע